Hae
Mirva Emilia

Ruokavalio muutoksia – sen oikean etsimistä

Hyvinvointiini perustuu hyvinkin vahvasti se mitä syön, kuten varmasti kaikilla. Vatsani on todella tarkka siitä mitä se saa ja välillä se tuottaakin mulle harmaita hiuksia. Ruokavalioni on muuttunut täysin parin vuoden aikana ja gluteenittomuus, laktoositon ja (lähes) sokeriton ruokavalio on tullut kuvioihin. Pahin noista on toteuttaa sokerittomuus koska tuntuu että sitä sokeria on kaikkialla ja kyllä sitä karkkiakin uppoo.. Se on suurin paheeni mistä täytyisi päästä eroon. 

Gluteenittomuus oli alkuun tosi hankalaa ja tuntui etten saanut syödä mitään mutta onneksi nykyään netti on pullollaan tietoa ja sieltä löytää tosi paljon erilaisia vaihtoehtoja. Pientä luovuutta se välillä vaatii kun yrittää tehdä perheelle ruokaa mitä jokainen voi syödä, mutta aika usein se onnistuu 🙂 Ruokakaupoissa koluan hyllyt ja tuotemerkinnät läpi niin pikkuhiljaa niitä oikeita tuotteita on löytynyt. Ne mitä joudun välttämään kokonaan on osa juureksista ja vihanneksista. Porkkana, kaalit, maissi ja paprika sulavat huonosti ja niistä seuraa kovatkin vatsakivut mutta kokeilemalla nämäkin on löytynyt. 

Ruoka-aikoihin panostan entistä enemmän, syön 2-3 tunnin välein pieniä annoksia. Silloin ei suolisto kuormitu liikaa ja energiataso pysyy hyvänä kun taas ennen saatoin syödä vain kaksikin kertaa päivässä. Vaikka kävin ravitsemusterapeutin luona hakemassa vinkkejä niin toisen on todella hankala kertoa mitä ”pitää” syödä, jotta vatsa ei reagoisi ja tulisi kipeeksi. Muutaman Hyvän neuvon sain, esim. leivästä. 100% kauraleipä ja kaurajogurtit toimivat ja ensimmäisen leipäpalan kun söin olin taivaassa! Miten hyvältä se maistui kun en ollut kahteen vuoteen syönyt kun riisikakkuja leivän sijaan 😀 Muutkin kauravalmisteet on hyviä ja muukin perhe niistä tykkää. Kauramaidosta, kaurajogurtista ja marjoista saa tehtyä hyviä smoothieita, kauravälipalat pitävät nälkää ja kaura”kermoista” saa hyviä kastikkeita kanaan 🙂 

IMG_20180802_115153.jpg

Pääosin arkena syön paljon erilaisia salaatteja, maustamatonta kaurajogurtista ja banaanilättyjä marjoilla ja hunajalla. Viikonloppuisin saatan herkutella mutta silloinkin olen hyvin perillä mitä vatsani sietää ja mitä ei. Sen oikean etsiminen siis myös tässä on aikaa vievää mutta se on sen arvoista ja varmasti sen tulen löytämään 😉 

IMG_20180802_115128.jpg

Ja gluteenittomuudesta puheenolleen meidän IBD tapahtuman yksi sponsoroija on Semper miltä saa tosi hyviä gluteenittomia tuotteita. Niitä itsekin käytän 🙂 Tän linkin kautta pääset kurkkaan tapahtumaa ja ostamaan lippuja 😉 

https://www.lippu.fi/lippuja.html?affiliate=ADV&doc=artistPages%2Ftickets&fun=artist&action=tickets&erid=2238093&includeOnlybookable=false&x10=1&x11=paskat%20b 

Toivottavasti nähdään siellä! 

-Mirva

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.