Hae
Mirva Emilia

Elämän hektisyys – 5 tapaa rauhoittua ja löytää elämään tasapaino

Olenkin kertonut ja avannut täällä suolistosairauteni tuoman väsymyksen ja siitä kuinka ylimääräisistä väsymyksen aiheuttajista on päästettävä irti. Viime aikoina olen lukenut paljon hyvinvoinnista, etenkin henkisestä hyvinvoinnista. Kirjat on antanut paljon pohdittavaa ja muistuttanut etenkin siitä että itsensä kuunteleminen, hyväksyminen ja rakastaminen on kaiken A ja O. Jos et hyväksy itseäsi ja kuuntele mitä sisimmälläsi on sanottavaa et välttämättä pysty tai elä sellaista elämää kun haluat.

IMG-20181129-WA0013.jpg

Ite otan aikaa itselleni lähes päivittäin, on se sitten salilla tai lenkilllä käynti tai kirjojen lukeminen mutta sen hetken ajattelen vain itseäni ja rauhoitun. Arjessa pyörii paljon asioita mitä pitää hoitaa ja missä pitää olla. Siksi on tärkeää muistaa huolehtia ja rakastaa itseä jotta jaksaa olla läsnä niissä tilanteissa ja paikoissa missä oman arjen keskellä ollaan.

IMG_20181212_215043.jpg

Alla on muutamia vinkkejä mitkä voi auttaa myös Sinua rauhoittumaan ja löytämään arkeen tasapainoa 🙂

1. Lue sinulle mielenkiintoisia kirjoja. Kirjojen lukeminen herättää erilaisia ajatuksia joista voi olla hyötyä myös sinun arkeesi.

2. Lenkkeile raittiissa ilmassa ja seuraa ympärilläsi tapahtuvia asioita ja ääniä mitä luonto sinulle tarjoaa.

3. Harjoita kehontasapainoa. Tämä auttaa keskittymään ja harjoittamaan olemaan läsnä juuri siinä hetkessä.

4. Istu tai mene makuulle mukavaan asentoon lattialle tai sohvalle. Sulje silmäsi, tyhjennä ajatuksesi ja ala laskemaan kymmeneen. Joka kerta kun ajatuksesi alkaa harhailemaan kesken laskun, aloita alusta. Toista niin kauan kunnes olet päässyt laskuissa kymmeneen. Sen jälkeen istu/makaa rauhassa ja anna ajatuksesi olla tyhjät ja nauti rauhalllisuudesta. Tämän jälkeen mieleesi voi tulla kirkkaamin uusia ajatuksia ja niitä kannattaa kirjata ylös vaikkei niitä heti käyttäisikään tai ne tuntuisi turhilta. Tämä harjoitus vaatii harjoittelua ja alkuun aikaa mutta tämä on hyvä tapa rauhoittua ja tyhjätä ajatuksia ja mieltä kuormittavista asioista. 

5. Kuuntele rauhoittavaa musiikkia. Esimerkiksi youtubesta löytyy paljon hakusanoilla rauhoittavaa musiikkia meditation music, rentoutusmusiikkia etc. Voit myös kuunnella esimerkiksi luonnon ääniä, veden ääniä tai mitä vain mikä saa mielesi rauhalliseksi ja levolliseksi. Rauhoittavaa musiikkia voi laittaa myös kohdan neljän harjoituksen taustalle soimaan.

Nämä on hyviä tapoja rauhoittua arjen kiireen keskellä ja näitä itsekkin käytän 🙂 Onko sulla jotain keinoja millä rauhoitut tai tapoja millä tunnet itsesi itsellesi hyväksytyksi ja rakastetuksi? 

-Mirva

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.