Hae
Mirva Emilia

Kuinka ennaltaehkäistä vatsan oireilua? Vinkit vatsan hyvinvointiin

Kun vatsa oireilee ja vatsakivut on kovia silloin paras apu on lepo, mutta vatsan hyvinvointiin ja oireisiin pystyn myös itse ennalta vaikuttamaan. Vatsakivut voi olla yllättäviä mutta joskus niitä osaa myös odottaa jos tietää, että on esimerkiksi syönyt jotain aivan väärää ruokaa. Nyt kun vatsa on ollut suht rauhallinen niin uskallan syödä paljon monipuolisemmin kuin mitä se oli vielä muutama vuosi sitten. Söin puoli vuotta pelkkää riisiä ja kanaa, koska ihan kaikesta muusta tuli kovia vatsakipuja. Salaatit ei käyny, ei kurkku, tomaatti, kasvikset, kaura. Ei mikään noista mitä taas nyt pystyn syömään ilman oireita. Silloin vatsa oli niin herkillä, että lähes kaikesta tuli oireita.

Tietysti mulla oli silloin jo ylläpitävät lääkkeet käytössä mutta tein myös itseni kanssa todella paljon töitä ja omien pelkojen kanssa. Pelkäsin niin paljon niitä kovia kipuja, koska ne lamauttivat mut ihan täysin etten uskaltanut syödä mitään muuta kuin sitä riisiä ja kanaa. Ja voitte vaan kuvitella mitä se tekee kropalle kun ei saa pitkään aikaan vitamiineja tms. ruoasta. Olin kalpea, laihduin uudestaan ja mulle tuli huimaus kohtauksia. Mulla saattoi alkaa ihan yhtäkkiä heittää päässä ja silmissä sumeni. Ruoan merkitys on niin suuri meidän keholle ja sen monipuolisuus ja varsinkin näin herkkävatsaiselle puhdas ja monipuolinen ruoka on todella tärkeitä.

Vatsan hyvinvointiin vaikuttavat Monet eri tekijät

Vatsan hyvinvointiin vaikuttavat kaikki arjen asiat. Kun arjessa asiat ovat balanssissa sekä mieli että kroppa voi hyvin niin silloin ei ole myöskään oireita. Huomaan heti vatsassani jos mieli lähtee poukkoilemaan ja stressi alkaa hiipimään arkeen. Oman mielen hyvinvointi on isossa roolissa myös tämän suolistosairauden kanssa ja siksi koenkin, että rauhottuminen ja rentoutuminen itsensä kanssa on erityisen tärkeää. On osattava käsitellä myös omia pelkoja sairauden suhteen ja oppia käsittelemään niitä pelkoja mitä sairaus tuo. Itse välillä aina pelkään sitä mitä tulevaisuus tuo tullessaan sairauden kanssa mutta sitten käännän sen niin, että nautin tästä ajasta kun vatsa on suht hyvä, lääkkeet on edelleen samat kuin alussa enkä ajattele turhaan tulevaa. Näin saan myös stressin pidettyä loitolla. Omien pelkojen käsittely omassa hyvinvoinnissa on todella tärkeää ja se, että muuttaa ne pelot voitoksi.

Niin mielen kuin myös fyysinen hyvinvointi on avainasemassa ja liikunnan ja liikkumisen täytyisikin olla mieluisaa ja antoisaa. Se ei saa tuntua pakkopullalta vaan siitä pitää nauttia ja tiedostaa se, että siitä tulee itselle todella hyvä olo. Kun harrastat sellaista liikuntaa josta nautit niin mielesikin sen huomaa. Vatsan hyvinvointiin vaikuttaa suuresti ruokavalio ja oikea ateriarytmi ja tietysti niiden noudattaminen. Kun nämä mielen asiat, liikkumisen ja ruokavalion laittaa elämässä balanssiin niin silloin myös suolisto voi hyvin. Suolisto reagoi kaikkeen negatiivisuuteen ja alkaa näin myös oireilemaan. Jotta elimistö voi hyvin täytyy elämä tehdä itselle mieluiseksi ja onnelliseksi, niistä löytyy elämän tasapaino.

-Mirva

Instagram @mirva_emilia

2 kommenttia

  1. Rebecca kirjoitti:

    Stressi kyllä todellakin vaikuttaa, ja mulla on joskus ollu niin että oon joutunu oleen maidottomalla dietillä jos oon syöny liian paljon perus maitotuotteita

    • Mirva Emilia kirjoitti:

      Joo välillä joutuu olemaan jonkun aikaa esim. ilman hiilareita niin saa vatsaa paremmin tasapainoon. Sitten esim. kaura sopii taas paremmin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.