Hae
Mirva Emilia

Stressivatsa – keinoja millä pystyy välttämään oireet

Oon täällä monesti kertonut mun vatsavaivoista ja suolistosairaudesta IBD:stä. Muistan kun mulla oli ensimmäisiä kipukohtauksia kahdeksan vuotta sitten. Stressasin silloin paljon töistä ja arjesta. Oon aina ollut luonteeltani järjestelmällinen ja haluan pitää kaiken kasassa. Sitten kun langat meinaa irrota kädestä niin stressaannun. Liitän osan vatsaoireitani stressiin ja siksi nykyään vältänkin sitä. Olen opetellut hölläämään, jotta stressi ei ottaisi valtaa. Huomaan kuitenkin, että vaikka en stressaa enään arjesta niin yksi suurimmista stressin aiheista on pienikin matka. Ei tarvitse kuin lähteä 300 kilometrin päähän kotoa viettämään viikonloppua yksin niin huomaan kuinka vatsani reagoi. Ja joskus se ei vaadi kuin päivän reissun ystävän luo. Vatsan toimintaan vaikuttaa niin pienet asiat (tosin ne on mulle näköjään isot 😅) mutta oireet voi olla suuretkin.

Pahimmat oireet mitä stressivatsa saa aikaiseksi on monen päivän ummetus. Voi mennä viisikin (!!!) päivää ettei vatsa toimi ollenkaan. Se olo mikä siitä tulee kun tuskanhiki alkaa nousemaan ja on niin etova olo ettei pysty syömään mitään. Vatsaa kivistää, heikottaa ja on todella huono olo. Onneksi olen kuitenkin löytänyt kolme toimivaa tapaa saada vatsa matkan aikana tulemaan edes vähän paremmaksi:

  1. Kuivatut luumut, viinirypäleet ja runsas veden juonti.
  2. Kävely, kävely ja kävely
  3. Hellä vatsan painelu

Suuri vaikutus on myös suunnitelmallisuudella ja levolla. Jos lähden muutamaksi päiväksi reissuun pidän päässäni pientä aikataulua mitä seuraavaksi teen ja pidän huolen että olen esimerkiksi bussilla tarpeeksi ajoissa tai muissa mahdollisissa tapaamisissa. Näin suunnitelmallisuus toimii ja saan pidettyä vatsan tältä osin suht rauhassa. Näiden lisäksi myös hyvät ja pitkät yöunet on tärkeitä. Kun vatsa joutuu stressin takia tämmöiseen olotilaan ja koetukselle on lepo ja rauhottuminen viimeistään illalla tarpeen. Hengittelen ja tyhjään pään päivän touhuista ja menoista, jotta saan rauhallisen fiiliksen itelleni.

Ja jos nämä ei toimi niin viimeistään silloin vatsa alkaa rentoutumaan kun kotiin on aikaa 15 minuuttia 😉

-Mirva

 @mirva_emilia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *