Hae
Mirva Emilia

Hyvän mielen päivä – aloita päiväsi meditaatiolla

Aamuisella meditaatiolla on ihan super iso vaikutus päivään. Tuntuuko, että taas väsynyt ja huono päivä? Nousit väärällä jalalla sängystä ja koko päivä meni pilalle ennekuin se ehti edes alkaa? Kuulostaako tutulta? Mulle aamut ja varsinkin kiireettömät ja hiljaiset aamut on todella tärkeitä. Mun korvat on tosi herkät aamuisin ja jos tulee kiire lähteä töihin niin tuntuu että koko päivä menee kiireessä eikä pääse rauhoittumaan ollenkaan. Mikä tuo mukanaan myös kivana plussana hermostumisen. Työaamuina tuskin kovin moni meistä ei kerkiä alkaa tekemään puolen tunnin rentoutusharjoitusta mutta sen voi tehdä myös keskellä päivää tai illalla. Mielen rauhoittamisesta on paljon positiivisia vaikutuksia. Keskittymiskyky paranee, unen laatu paranee, itsetunto kohenee, ja turha kiukkuisuus katoaa. Usein sitä painetaan arjessa niin kovaa tahtia että rauhottuminen unohtuu helposti. Ja lopussa voikin iskee kunnon burn out mikä pakottaa sut pysähtymään. Mutta koska kenellekään en missään nimessä burn outia halua niin haluankin saada sut ennen sitä jo pysähtymään ja kuuntelemaan itseäsi. Jo pienellä rentoutumisella ja hiljentymisellä on isoja vaikutuksia.

Kuinka osata pysähtyä ja rentoutua arjen keskellä?

Tämä on kysymys mitä kuulen usein. Todetaan ettei ole aikaa tämmöiselle turhalle ”hömpötykselle”. Yksi loistava tapa rentoutua ja poistua arjesta on menemällä joogaan. Vaikka joogassa on muutama sinun itsesi lisäksi niin rentoutus on taattu. Mutta rentoutua pystyy myös kotona. Jos sulla on perhettä niin laita lapset ja mies ulkoilemaan niin saat rauhassa tehdä ihanan rentoutus matkan. Laita rentoutumismusiikki soimaan (näitä löytyy youtubessa vaikka kuinka paljon hakusanalla relaxing music), mene itsellesi hyvään paikkaan istumaan tai makaamaan ja sulje silmäsi. Anna musiikin viedä sinut maailmaan missä rentoudut ja anna itsellesi lupa olla siellä. Älä kiirehdi vaan tutki mihin se sinua vie.

Toinen vaihtoehto on tehdä harjoitus illalla ennen nukkumaan menoa. Tämä on mulle itselleni yleisin aika, jolloin teen harjoituksen ilman musiikkia. Keskityn siihen hetkeen, heitän ajatukset pois ja rentoudun täysin. Hyvä tapa ajatuksien pois jättämiseen on laskea rauhassa kymmeneen. Alkuun ajatukset tulevat ja menevät mikä on ihan ok mutta aina kun ajatukset lähtevät raiteiltaan niin aloita laskeminen uudestaan. Huomaat tätä tehdessä kuinka aivosi alkaa lepäämään ja koko kroppa rentoutuu. Tämän jälkeen saat myös paljon levollisemman unen.

Pysähtyminen on vaikeaa, jos on aktiivinen persoona mutta kun tämän vauhtiin pääsee niin sitä ei halua jättää enään omasta arjesta pois. Rentoutusharjoituksella pääset nauttimaan tästä hetkestä ja olemaan läsnä siinä hetkessä. Kukaan ei vedä sinua siitä hetkestä pois vaan saat nauttia siitä ihan kaikessa rauhassa. Rentoutusharjoituksesta puhutaan myös meditaationa ja onkin tärkeää että pääset rauhassa olemaan ja menemään meditatiiviseen tilaan. Harjoituksen ei tarvitse olla pitkä, jo viiden minuutin rentoutuminen saa aivosi ja kehosi rentoutumaan. Mutta mitä pidemmän harjoituksen teet, esimerkiksi 15-30 minuuttia niin sitä enemmän sinä siitä hyödyt ja saat elämääsi uusia ulottuvuuksia ja ajatuksia.

Miten onnistun harjoituksessa?

Harjoitukseen ei ole yhtä oikeaa tapaa vaan jokaiselle siitä muokkautuu omanlaisensa. Jotkut antavat ajatuksiensa tulla ja mennä ja jotkut haluavat tyhjentää mielensä täysin. Molemmat on täysin sallittuja. Tärkeintä on, että sinä saat rentoutuksesta kaiken irti ja hyödyt siitä. Rentoutumisella ja meditaatiolla on tarkoitus päästää kaikki ylimääräinen itsestäsi ulos. Päivän aikana meidän mielessä on miljoona ja yksi ajatusta ja suurin osa niistä on ohimeneviä eikä millään lailla tärkeitä. Siksi on hyvä saada kaikki turhat ajatukset pois, päästää negatiivisuus ulos ja vallata mieli hyvillä ja positiivisilla ajatuksilla ja ideoilla. Lisää vinkkejä arjen rauhottamiseen löydät tästä.

-Mirva

Instagram @mirva_emilia

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.