Hae
Mirva Emilia

Suolisto on meidän toiset aivot

Sanotaan,että suolisto on meidän toiset aivot ja allekirjoitan tämän kyllä täysin. Nyt kun olen sairastanut vuosia kroonista suolistosairautta (IBD) niin huomaan kuinka paljon vatsavaivat vaikuttavat omaan mieleen ja kehoon. Kun oireet on pahimmillaan niin silloin myös mieli menee alas. Itkettää, en jaksa tehdä mitään ja haluan vaan olla yksin.Huono puoli tässä on se, että en osaa puhua jos olo on huono. En anna itelle oikeutta olla sairas tai teen vaan kotitöitä vaikka tekis mieli nukkua väsymys pois. Tää onkin iso oppimisen paikka mikä mun täytyy itselleni antaa. Antaa aikaa ja hyväksyä se, ettei aina jaksa olla siivoamassa tai tekemässä ruokaa. Lääkäri totesi mulle myös ärtyneen paksusuolen oireyhtymän (IBS) muutama vuosi sitten ja nämä kaksi sairautta kun yhdistää niin olo ei aina kovin hyvä ole. Vessassa istuessa mahaan voi sattua niin paljon että kiemurtelen kaksin kerroin hiki otsassa ja tekis mieli huutaa kipu pois. Yksi suurimmista tekijöistä, jotka auttaa jaksamiseen oireiden kanssa on huumori. Ilman huumoria ja hyviä kakkavitsejä ei tulis mitään.

Ärtyneen paksusuolen oireet (IBS)

Ärtyvän suolen oireita on vatsakivut, ripuli ja ummetus. Mulla on ummetuspainotteinen ja voi välillä mennä monta päivääkin ettei vessassa tarvi käydä. Tähän mulla on nyt kokeilussa uusi ruokavalio missä hiilarit on olemattomat. Jätin perunan,riisin ja pastan pois ja vatsa on voinut paljon paremmin. Blogipostauksen ruokavalion muutoksesta voit käydä lukemassa täältä.

Monilla, kuten mulla turpoaa vatsa iltaa kohden ja välillä hämmästelenkin että mitenkäs taas päivän aikana oon voinut tulla kuudennelle kuulle raskaaksi 😀 Vatsaoireiden lisäksi tulee myös rintakipua mikä ei onneksi ole sydänperäistä ja kovaa närästystä. Eilen söin pitkästä aikaa suklaata, puolikkaan snickersin ja illalla närästys oli ihan kamala! Yhdistän sen tavalliseen suklaaseen, koska muuta ”erikoisempaa” en eilen syönyt. Tumma suklaa tätä ei tee, mutta tavallinen maitosuklaa on suoraan h*lvetistä! Illalla närästys oli niin kova, että mulle tuli todella ahdistava tunne rintaan ja huono olo. Siihen ei auta kun lääkärin määrämä lääke ja runsas veden juonti. Aamulla vielä tuntu rinnassa pahalta ja ahdistavalta ja oli vatsa kipeä mutta nyt on onneksi jo PALJON parempi olo.

Oman mielen harjoituksia

Omaa mieltä on hyvä hoitaa rentoutumalla ja hiljentymällä. Lähes joka ilta ennen kuin alan nukkumaan  hiljennyn sängyssä. Annan ajatusten tulla ja mennä ja välillä pyrin tyhjentämään mielen ihan kokonaan. Tästä tulee rentoutunut ja hyvä olo ennen nukkumista. Lepo ja hyvät yöunet onkin tosi tärkeitä suolistolle, sillä myös suoliston täytyy antaa levätä.

Hyviä keinoja rentoumisen ja hiljentymisen aloittamiseen on ottaa itselle rauhallinen tila missä voit olla ihan yksin. Taustalle rentouttavaa musiikkia ja youtubesta löytyykin paljon erilaisia vaihtoehtoja kun laittaa hauksi esimerkiksi meditation tai rentoutusmusiikki. Itse tykkään kuunnella metsän ja veden ääniä. Etsi itsellesi hyvä asento joko istuen tai makuulle ja sulje silmäsi. Ajatuksia varmasti tulee paljon mieleen ja voit antaa niiden tulla ja mennä tai sitten pyri tyhjentämään mieli kokonaan. Itse tyhjennän joka ilta mieleni kokonaan ennen nukkumaanmenoa, jolloin unestakin tulee levollisempi. Rentoutumisen aikana keskity hengittämiseen. Hengitä sisään ja puhalla ulos. Harjoitusta voi tehdä niin kauan kun itseltä hyvältä tuntuu, alkuun muutamakin minuutti riittää 🙂

Ihanaa ja rentouttavaa lauantaita!

-Mirva

@mirva_emilia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.