Hae
Mirva Emilia

14 päivän juhladieetti – mitkä on tavoitteet suolistosairauden kannalta?

Mulla alkoi 14 päivän juhladieetti ja halusin sen aloittaa, koska kesän aikana olen syönyt ties mitä ja vatsaoireitakin on ollut jotenkin enemmän kuin normaalisti. Vatsakivut on vaivannut normaalia enemmän ja nivelkivut on ollut välillä tosi ikävät. Inhottavinta on tietysti yölliset selkäkivut mutta aamuisin myös se, kun sormet on jäykät ja niitä särkee. Toivonkin, että saan tämän dieetin avulla puhdistettua kesän pölyistä kehoni. Tulen tässä kahden viikon aikana kirjoittamaan tänne vähän enemmän tästä ja nimenomaan tämän mun suolistosairauden kannalta ja kuinka se vaikuttaa suoliston toimintaan ja oloon 🙂

14 päivän juhladieetti asettaa erilaiset tavoitteet kuin Normaalisti dieetti

Tämän dieetin kohdalla mulla on täysin erilaiset tavoitteet kuin mitä ennen on ollut, jos olen ottanut jonkinlaisen ohjelman käyttööni. Yleensä olen katsonut sitä, kuinka paljon saan painoa pudotettua ja miltä peilikuva näyttää. Tällä kertaa tavoitteeni tulee olemaa täysin erilainen. Toki muutaman kilon kevennys tulee hyvänä plussana mutta se ei ole syy miksi lähdin tätä dieettiä tekemään. Suurin tavoitteeni on ehdottomasti saada suolistoni kuntoon. Vatsaoireita on ollut paljon enkä yhtään ihmettele, koska kesän aikana on tullut grillailtua, syötyä herkkuja ja juotua liian vähän vettä. Mulle onkin todella tärkeää nyt saada suolisto tasapainoon ja sitä kautta myös oloni kohentuu varmasti enemmän. Suolistosairauden takia puhdas ruoka, riittävä veden juonti ja liikunta on pidettävä hyvänä ja nyt lisäksi otinkin serkkuni ja siskoni kanssa 31 päivän kyykkuhaasteen tähän mukaan. Serkkuni on liikuntaneuvoja ja hän ehdotti, että laitetaan pakarat kuntoon ja sitä kautta myös selkä!

Liikunta ja liikkuminen on ollut aina osana mun arkea mutta myönnän, että kesän aikana se on jäänyt grilliruokien jalkoihin ja aionkin ottaa taas ne mun rakkaat metsälenkit tähän enemmän mukaan ja toki aerobinen kuuluukin ohjelmaan.

Toinen erittäin tärkeä tavoite mulla on saada mun makeanhimo ja sokerikoukku pois. Valehtelisin, jos väittäisin etten syö lähes päivittäin karkkia. Mun on välillä pakko saada etenkin ruoan jälkeen herkkua ja se on nimenomaan karkki. En ole pulla tai jäätelö ihmisiä vaan karkki on mun pahe ja haluan päästä siitä koukusta eroon. Mun tekee niin paljon välillä karkkia mieli, että suutun jos sitä ei kaapista löydy ja tulen tosi levottomaksi. Päätä alkaa särkemään ja taahaan menemään pitkin kotia. Vaikka tiedän, että sokeri on pahin kaikesta vatsalleni ja joka kerta niistä jotain oireita tulee, kuten närästystä tai vatsakipuja mutta koska siinä on niin koukussa niin sitä karkkia on silti saatava. Ja tähän haluan tämän valmennuksen aikana muutoksen.

Kaksi isoa tavoitetta on tälle 14 päivän juhladieetille ja olen 99% varma, että tämä tulee onnistumaan. Haluan paremman olon itselleni, pöhötyksen pois, sokerkoukusta irti ja ennen kaikkea haluan suolistoni kuntoon makkaroiden jäljiltä 👌

-Mirva

Instagram @mirva_emilia

 

2 kommenttia

  1. Kirsikka kirjoitti:

    Sokerikoukussa täälläkin… ja ohi aiheen on pakko vinkata, että mun maha voi paljon paremmin, kun vaihdoin aamupuuron kaurapuurosta tattaripuuroon.

    • Mirva Emilia kirjoitti:

      Kiitos vinkistä, mulla taas vatsa tykkää enemmän gluteenittomasta kaurapuurosta. Nää on just niin hassuja juttuja, että toisille toinen ruoka tekee paremman olon kuin toisille 🙂 Tsemppiä sullekin sokerin kanssa, se on tosi inhottavaa ja siitä tulis päästä kyllä jollain konstilla pois. Toivottavasti tämä nyt auttaisi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *